Paul Jansen: ‘Ik zet er met trots mijn handtekening onder’

Het mooie van dit werk is dat we elke dag een nieuw product afleveren én dat we ons elke dag kunnen vergelijken met de concurrentie. Zowel in print als digitaal. Hoe doen de anderen het, brengen wij het beter? Dat houdt me scherp. De voorpagina belooft nu al, net na de middagvergadering, een juweeltje te worden, met een pracht van een primeur. Maar we zijn er nog niet. En mijn werk draait ook niet alleen om de krant van morgen.

Opfrisbeurt

Na een jaar is de tabloid toe aan een opfrisbeurt, de kinderziektes gaan eruit. Komende maandag verschijnt onze eerste nieuwe krant, tevens de 40.000ste  De Telegraaf. Ik zet er met trots mijn handtekening onder.

Nieuws is de hele dag gratis op internet, het is instant-consumptie. In de krant maken we meer ruimte voor achtergrond, verdieping en de menselijke kant van het nieuws. Eigen verhalen over welke weg de vluchteling heeft afgelegd, hoe de azc’s het bolwerken, hoe autochtone jongeren het ervaren om langer op de wachtlijst voor een huis te moeten staan en over de zwijgende meerderheid die misschien helemaal niet staat te popelen om asielzoekers op te vangen.

De Telegraaf is bij uitstek een krant die scoort bij grote gebeurtenissen. Die verslaan we als geen ander. Maar op nieuws-luwe dagen moeten we onze lezers ook weten te verrassen. Ik zie het als mijn taak de redactie nieuw elan te geven; brutaal en eigenwijs, maar ook optimistisch.

Ondertoon

Dus natuurlijk agenderen we zelf, daar blinken we in uit, maar die grimmige ondertoon is passé. Onze facelift zal ook zichtbaar zijn, de indeling wordt logischer, vaste rubrieken op vaste pagina’s. Dat is een sterke wens van onze abonnees en ik luister graag naar de lezers die zichzelf als leden van De Telegraaffamilie beschouwen.

https://youtu.be/pZ14Rvqsr5A

Chocoladeletter

Als verslaggever heb ik 20 jaar vanaf de zijlijn naar dit proces gekeken en het voorzien van het nodige commentaar. Nu kijk ik met onze vormgevers mee naar wat een blauwe steunkleur doet, naar de uitstraling van een lettertype. De Telegraaf-cultuur zit er bij ons hele team zo in, dat we aan een half woord genoeg hebben. De chocoladeletter blijft, maar wel in maten en smaken. U heeft het vast al gezien: de openingskop is niet meer standaard in schreeuwerige hoofdletters. Die bewaren we voor als het echt moet.

Paul Jansen, hoofdredacteur De Telegraaf

Meest recente berichten

Recente reacties

    Archief

    Marie-Thérèse Roosendaal Geschreven door:

    SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *